V programe SaS nájdeme aj : „Odstránime zákonnú diskrimináciu individuálneho vykurovania“
Ak je dnes niekto diskriminovaný, tak je to spotrebiteľ tepla zo systémov CZT preto, lebo na zdroje tepla v systémoch CZT sú kladené najprísnejšie environmentálne povinnosti v oblasti čistého ovzdušia a uhlíka. Individuálne zdroje tepla pretláčané týmto politickým programom nie sú zaťažené žiadnymi environmentálnymi povinnosťami. Jedinou povinnosťou je kúpiť kotol, ktorý spĺňa tzv. ekodizajn, t.j. parametre stanovené normami. Po spustení do užívania už nemusí absolvovať nič, je nekontrolovateľný.
Teda spotrebiteľ tepla z CZT je trestaný za to, že sa obrovskou mierou podieľa na čistom ovzduší na sídliskách a mestách, lebo veľký podiel týchto investícií sa mu premieta do cien tepla. Finančne sa spotrebiteľ tepla z CZT podieľa na čistom ovzduší aj pre tých, ktorí kúria individuálne.
Aj napriek týmto nerovnostiam a tejto diskriminácii, systémy CZT poskytujú spotrebiteľom komfort v dodávkach tepla, dodávajú teplo bezpečne, dodávajú teplo ekologické a za prijateľnú cenu.
Uvedomujú si autori programu, čo vôbec navrhujú? Jeden plynový kotol o spotrebe 1 000 m3 plynu vypustí za rok do ovzdušia toľko emisií, ako jedno osobné auto pri prejazdení 15 000 km. Jeden bytový dom spotrebuje na vykurovanie cca 27 000 m3 plynu/rok, teda ročná produkcia emisií je cca 27 áut.
Jeden komín je akoby ste si dali na strechu domu dve autá a motor nechali bežať celý rok – v lete , v zime …
Pri 10 domoch je to 20 áut na strechách … a NOxy padajú rovno do detských pieskovísk … toto je realita komína na streche bytovky.
A to auto každé dva roky musí na emisnú kontrolu, kotol nie. A nové auto má ad blue, teda močovinu, ktorá sa vstrekuje do katalyzátora a toxické NOxy sa premenia na dusík (N2) a vodnú paru (H2O), teda znižuje obsah škodlivých emisií (NOx).
Veľké zdroje tepla museli prejsť tzv. denitrifikáciou, teda niečo podobné ako ad blue pri autách, len samozrejme vo veľkom.
Treba si uvedomiť, že kvalita ovzdušia na sídliskách je priamo úmerná nielen počtu áut, ale hlavne počtu komínov na sídlisku.
Pri rozpade systémov CZT a ich náhrade individuálnymi zdrojmi, čo je cieľom tohto politického programu, by vzniklo napr. v Žiline cca 1700 nových komínov, v Martine cca 1100, v Košiciach 3 500 …
Treba sa spýtať občanov či si to prajú, či toto chcú, či ozaj chcú komín pri každom dome, pri každej škôlke, škole, pri každej budove… lebo takto dnes stojí otázka.